Do końca 2026 roku Polska ma otrzymać ostatnie Abramsy, zamówione w czasie rządów Zjednoczonej Prawicy w latach 2022-2023. Łącznie to ponad 350 pojazdów. Dodatkowo zakupiono 1000 czołgów K-2 z Korei Południowej, na które również trzeba będzie poczekać. Dlaczego? Czołgi nie są jak samochody; ich produkcja wymaga więcej czasu, zwłaszcza przy rosnącym zapotrzebowaniu. Ile roboczogodzin potrzeba na budowę nowoczesnego czołgu podstawowego (MBT – Main Battle Tank)?
Czołgi użytkuje 115 państw, a tylko dziesięć je produkuje
Zacznijmy od tego, które państwa produkują MTB. Z tego grona wypadła Polska (PT-91 Twardy), Francja zakończyła produkcję Leclerc-ów. Owszem, ich producent, Nexter ma plany nowego wozu, ale od pomysłu do przemysłu droha jest daleka. I teraz zajmuje się modernizacjami tych czołgów dla Francji i ZEA, bo tylko te państwa są jego użytkownikami. Podobnie rzecz ma się z Wielką Brytanią. BAE Systems nie produkuje już wozów Challenger 2, ale modernizuje je do wariantu Challenger 3.