ORP Orzeł, jedyny czynny okręt podwodny Marynarki Wojennej nastręcza kosztownych problemów. Niemal 40-letna jednostka radzieckiej produkcji pilnie potrzebuje nowej baterii akumulatorowej. Kłopot jest także ze sprężarkami powietrza, których wymiana może kosztować 24 mln zł.
ORP Orzeł to poradziecki okręt typu „Kilo”, wyposażony w napęd konwencjonalny: generatory dieslowskie i zespół baterii akumulatorowych. Ten ostatni waży około 190 ton, co stanowi masa stanowi 1/6 masy całej jednostki. Jak wszystkie akumulatory powinna być regularnie wymieniana. Z tym jest jednak problem.
Kłopoty ORP Orzeł: akumulatory i sprężarki do wymiany
Ostatni raz ową baterię akumulatorową na ORP Orzeł wymieniano niemal równe 10 lat temu. Umowę na wymianę podpisano, według wiedzy WNP.PL, we wrześniu 2014 r. Przyjmuje się, że żywotność takich baterii to 8-10 lat - w zależności od wyników prób pojemności.