Sprawdzenie, czy organy państwa zapewniły odpowiednie warunki obsługi osób przekraczających wschodnią granicę Polski w latach 2015-2018 oraz czy nastąpiła w tym zakresie oczekiwana poprawa - to cel ankiety przeprowadzanej przez Najwyższą Izbę Kontroli. NIK podkreśla, że chce w ten sposób uzyskać jak najszerszą i obiektywną informację o sytuacji w tej dziedzinie.
Jak zauważa NIK, w sytuacji gdy wschodnia granica RP jest jednocześnie zewnętrzną granicą Unii Europejskiej, w interesie Polski jest zapewnienie takich warunków odpraw, aby granice z sąsiadującymi państwami spoza Unii nie stanowiły barier dla handlu, wymiany społecznej i kulturalnej czy współpracy regionów. - Szczególnie istotna staje się kwestia poprawy efektywności zarządzania wschodnią granicą. Podróżni powinni być po prostu sprawnie obsługiwani przez służby państwa m.in. przez Straż Graniczną i służby celne w cywilizowanych warunkach - czytamy w informacji o ogłoszeniu ankiety.
Przekraczający opiszą sytuację na granicy
Dla uzyskania pełnego obrazu stanu pracy przejść granicznych Najwyższa Izba Kontroli opublikowała ankietę dla podróżnych, którzy w latach 2015-2018 przekraczali wschodnią granicę Polski. W treści ankiety zawartych jest 10 pytań związanych ze sprawnością służb państwowych na przejściach, a także kulturą obsługi podróżnych zarówno przy wjeździe jak i przy wyjeździe z Polski. Dotyczą one czasu trwania odprawy granicznej, występujących przestojów w pracy polskich służb granicznych, czy też możliwości korzystania z tzw. „zielonego pasa” (nic do oclenia). - Opinia jest bardzo ważna dla uzupełnienia zaprezentowanych w informacji NIK danych nt. sprawności obsługi osób przekraczających granicę państwową i zapewnienia godnych warunków oczekiwania na odprawę - napisano w uzasadnieniu do ankiety.