Gdyńska spółka SpaceForest zapowiada w 2022 r. pierwsze loty rakiety suborbitalnej PERUN z napędem hybrydowym, zdolnej wynosić do 50 kg komercyjnego ładunku na wysokość do 150 km przy bardzo niskich kosztach eksploatacji i jest na dobrej drodze do osiągnięcia tego celu. W listopadzie ubiegłego roku polska firma przeprowadziła test modelu redukcyjnego rakiety PERUN w skali 1:2. Prototyp o nazwie BIGOS 4 wystrzelono ze stanowiska na poligonie wojskowym w Drawsku Pomorskim na wysokość 15 km nad Ziemią osiągając prędkość maksymalną 2Ma.
SpaceForest zyskał dofinansowanie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020. Projekt pt. „SIR - Sterowana i odzyskiwalna rakieta suborbitalna z silnikiem hybrydowym SF1000 na bazie ekologicznych materiałów pędnych” zajął pierwsze miejsce w konkursie zakończonym pod koniec 2017 r. Będzie realizowany do końca 2022 r.
Firma wspiera pasjonatów
Obok technologii rakietowych spółka buduje doświadczenie w branży kosmicznej, m.in. prowadzi projekty dla Europejskiej Agencji Kosmicznej w dziedzinie techniki wysokich częstotliwości. Firma wspiera pasjonatów, którzy działają m.in. w Polskim Towarzystwie Rakietowym (PTR). Niektórzy pracownicy firmy, jako członkowie PTR byli współtwórcami udanego eksperymentu na poligonie drawskim z rakietą K1-X napędzaną silnikiem hybrydowym, która ustanowiła rekord polski amatorów, osiągając wysokość 12,3 km . Gdyńska firma ma siedzibę w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym. Jest jednym z pionierów na świecie wykorzystujących zielone paliwa do hybrydowych silników rakietowych. Do napędu stosowany jest podtlenek azotu jako utleniacz oraz zmodyfikowany wosk parafinowy (ekologiczne paliwo rakietowe). Testy napędów rakietowych odbywają się poza parkiem technologicznym, na wynajętym terenie przemysłowym w Gdyni.