Airbus Helicopters H225M Caracal został skonstruowany pod koniec XX wieku jako wersja rozwojowa średniego śmigłowca transportowego AS332 Super Puma/AS532 Cougar Mk II. Przeznaczony jest przede wszystkim do poszukiwania i ratownictwa w warunkach bojowych, wsparcia sił specjalnych, ewakuacji medycznej oraz transportu personelu i ładunków, a w wersji morskiej także do zwalczania okrętów nawodnych. Dzięki mocnej konstrukcji, wysokim osiągom oraz nowoczesnemu wyposażeniu H225M może wykonywać najbardziej wymagające zadania na współczesnym polu walki. Sprawdził się również w misjach pomocy humanitarnej i reagowania kryzysowego.
Niesłabnące zainteresowanie klientów średnimi śmigłowcami transportowymi rodziny AS332 Super Puma/AS532 Cougar sprawiło, że w czerwcu 1998 roku firma Eurocopter ogłosiła rozpoczęcie prac nad kolejną wersją rozwojową w dwóch odmianach – cywilnej EC225 i wojskowej EC725. Najważniejsze różnice w porównaniu z Super Pumą/Cougarem Mk II to nowy pięciołopatowy wirnik nośny o średnicy 16,20 m, mocniejsze silniki Makila 2A1, wzmocniona przekładnia główna oraz zintegrowana, całkowicie cyfrowa awionika (glass cockpit).
EC725, początkowo nazywany Cougar Mk II+ lub Super Cougar, powstał z myślą o spełnieniu wymagań francuskich Sił Powietrznych dla nowego śmigłowca przeznaczonego do poszukiwania i ratownictwa w warunkach bojowych (fr. recherche et sauvetage au combat, RESCo; ang. Combat Search & Rescue, CSAR). Prototyp, przebudowany z Super Pumy Mk II (nr ser. 2338, rej. F-ZVLR) i napędzany silnikami Turbomeca Makila 1A4, został oblatany w zakładach w Marignane we Francji 27 listopada 2000 roku. 15 stycznia 2001 roku został przekazany francuskim Siłom Powietrznym w celu przeprowadzenia wojskowych prób kwalifikacyjnych. Pierwszy lot EC725 z nowymi silnikami Makila 2A1 odbył się 3 października 2002 roku. Dostawy maszyn seryjnych rozpoczęły się w grudniu 2004 roku.