4 stycznia 1927 r. do budowanego ciągle portu w Gdyni wpłynął pierwszy polski statek – SS „Wilno”. Wprowadził go tu pierwszy kapitan parowca, znakomity oficer Mamert Stankiewicz. To pod jego dowództwem masowiec przypłynął z francuskiej stoczni.
5 stycznia odbyła się na Wybrzeżu uroczystość poświęcenia i podniesienia na statku polskiej bandery, w której uczestniczył ówczesny minister przemysłu i handlu, budowniczy Gdyni Eugeniusz Kwiatkowski.
SS „Wilno” był - obok SS „Kraków”, SS „Katowice”, SS „Poznań” i SS „Toruń” – zbudowaną we Francji dla Polski jednostką tworzonej wówczas Polskiej Marynarki Handlowej. Statek aż do września 1939 roku transportował polski węgiel do portów w Szwecji i Wielkiej Brytanii.
W czasie II wojny światowej wsławił się brawurową ucieczką z francuskiego portu Sfax (dziś używana nazwa tej miejscowości to Sfakis lub Safakis) w Tunezji. Miasto to było wówczas ważnym miejscem zaopatrzenia dla Niemców. Potem jednostka odbyła wiele wojennych rejsów w konwojach, a w 1946 roku „Wilno” wróciło do Polski. Pierwotna nazwa statku, zaproponowana zresztą przez Stankiewicza, została, niestety, zmieniona na bardziej „strawną” dla komunistów - „Wieluń” i statek nosił ją do wycofania ze służby w październiku 1958 roku.