Odbiurokratyzowanie i uelastycznienie zatrudnienia w służbie cywilnej, uproszczenie naboru na stanowisko, zmiany w systemie czasu pracy i funkcjonowaniu komisji dyscyplinarnych - zakłada nowelizacja ustawy o służbie cywilnej i innych ustaw. Pracę w administracji państwowej i służbie cywilnej stracą pracownicy i współpracownicy organów bezpieczeństwa, nawet jeśli złożyli zgodne z prawdą oświadczenie lustracyjne.
Ustawa z 14 kwietnia 2023 r. o zmianie ustawy o służbie cywilnej oraz niektórych innych ustaw została opublikowana w Dzienniku Ustaw. Zdaniem Dobrosława Dowiata-Urbańskiego, szefa Służby Cywilnej, uchwalona ustawa spowoduje że służba cywilna (około 117 tys. etatów), jako duży publiczny pracodawca (1727 urzędów), będzie bardziej dostępna na rynku pracy. Stowarzyszenie Absolwentów Krajowej Szkoły Administracji Publicznej uważa, że nowelizacja, ma charakter techniczny i wprowadza punktowe korekty w służbie cywilnej.
W urzędach państwowych bez pracowników i współpracownicy organów bezpieczeństwa
Założenia nowelizacji opracowano jeszcze w 2021 roku. Ale w czasie prac legislacyjnych nad rządowym projektem dodano do niego nowe kontrowersyjne elementy. Zmiana, którą wprowadzono na wniosek MSWiA, dotyczy osób, które w okresie od 22 lipca 1944 roku do 31 lipca 1990 roku pełniły służbę i pracowały w organach bezpieczeństwa państwa lub były współpracownikami tych organów w rozumieniu przepisów tzw. ustawy lustracyjnej. Zmiany dodano do ustawy z 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych.