19 marca 1928 r na bazie Centralnych Warsztatów Samochodowych powstał państwowy koncern motoryzacyjno-zbrojeniowy Państwowe Zakłady Inżynierii. W okresie II RP PZInż był największym krajowym producentem samochodów: na Grochowie montowano licencyjne Fiaty, a w Ursusie - czołgi.
"Po odzyskaniu niepodległości polski przemysł motoryzacyjny, a także zbrojeniowy i lotniczy był budowany od podstaw. Już w 1918 r. Ministerstwo Spraw Wojskowych zdecydowały o powstaniu Centralnych Warsztatów Samochodowych (CWS) w Warszawie. W latach 20. większość pojazdów wojskowych pochodziło albo ze zdobyczy wojennych albo z zakupów demobilowych (pojazdy włoskie, amerykańskie, francuskie i angielskie). Francuzi przyznawali Polsce kredyty, jednak pod warunkiem, że uzbrojenie, samoloty i pojazdy będą kupowane we Francji. Nie zawsze były to nowoczesne konstrukcje. Możliwości CWS były skromne. W czasie wojny polsko-bolszewickiej produkowały niewielkie liczby pojazdów pancernych FT-B na bazie samochodów Ford. Głównie jednak naprawiały uszkodzony sprzęt" - powiedział PAP historyk motoryzacji Tomasz Szczerbicki.