Ostatni z samolotów szkolnych PZL-130 Orlik wersji TC-II Advanced został przekazany Siłom Zbrojnym Rzeczpospolitej przez producenta, firmę Airbus Defence & Space. Oznacza to, że w służby jest już 28 tych maszyn szkolenia podstawowego. Jak podkreślali przestawiciele wojska, system szkolenia jest niezbędny, a w ciągu kolejnych 10 lat Polska będzie potrzebowała ponad tysiąca nowych pilotów.
Uroczystość przekazania ostatniego Orlika o numerze bocznym 44 odbyła się w produkujących te maszyny zakładach PZL „Warszawa-Okęcie" należących do Airbus Defence & Space.
Ciekawe było wystąpienie gen. bryg. Ireneusza Nowaka, szefa Zarządu Wojsk Lotniczych DGRSZ. „Pomimo burzliwych czasów transformacji w Polsce udało się zachować w Siłach Powietrznych pełny, komplementarny system szkolenia. Pozwala on na suwerenne, autonomiczne szkolenie pilotów samolotów odrzutowych, samolotów szybkich, transportowych i pilotów śmigłowców. W podsystemach szkolenia samolotów odrzutowych Orlik odgrywa duża rolę. To jest samolot szkolenia podstawowego, na którym dokonujemy selekcji, a piloci spotkają się pierwszy raz z przeciążeniami, wyższymi prędkościami, manewrami w formacjach zwykłych, taktycznych i z pewnym standardem briefingów (...)