Dzisiejsi 18-latkowie mają szczęście żyć w niepodległym kraju. Tymczasem sto lat temu ich rówieśnicy byli świadkami, jak Polska dopiero odradzała się jako niezależne państwo. Czy współcześni nastolatkowie mogą łatwiej zrozumieć historię, patrząc na nią przez pryzmat młodzieży z 1918 roku? Ma im w tym pomóc konkurs „Pełnoletni 1918/2018” . O tej ciekawej inicjatywie oraz o innych działaniach wrocławskiego Centrum Historii Zajezdnia rozmawialiśmy z Joanną Kacprzak.
Paweł Czechowski: W tym roku obchodzimy setną rocznicę odzyskania niepodległości przez Polskę. Z tej okazji Centrum Historii Zajezdnia przygotowało konkurs „Pełnoletni 1918/2018”. Na czym polega to przedsięwzięcie?
Joanna Kacprzak: To projekt edukacyjny organizowany w ramach programu „Niepodległa”, który jest dedykowany młodzieży licealnej z całej Polski. Młodzi ludzie w wieku ok. 18 lat biorący udział w konkursie mają za zadanie odnaleźć w historii swojej rodziny lub w historii lokalnej społeczności osoby, które sto lat temu również miały 18 lat. Uczestnicy powinni zbadać życiorys wybranych postaci i odnaleźć jak najwięcej informacji i materiałów, po czym tak opracowaną biografię wysłać do nas.
Łączymy w ten sposób pokolenia – dzisiejsi 18-latkowie badają życiowe sytuacje, w jakich znajdowali się 18-latkowie sto lat temu.