W parlamencie dobierają końca prace nad nowelizacją ustawy o ochronie żeglugi i portów morskich oraz niektórych innych ustaw (druk nr 3243). Senat w przyjętej przez Sejm ustawie z 26 maja br. wyraził poważne wątpliwości w zakresie decyzji o zatopieniu statku lub obiektu pływającego i wprowadził poprawki. Projektem ponownie ma zająć się Komisja Obrony Narodowej i Sejm
Poważne wątpliwości Senatu
W ocenie Senatu istnieją solidne podstawy do wyrażenia tezy, że przepisy art. 27 ust. 1 i 7 ustawy o ochronie żeglugi i portów morskich (w brzmieniu określonym przez art. 1 pkt 2 ustawy) są niezgodne z art. 30 i art. 38 w związku z art. 31 ust. 3 Konstytucji RP. Chodzi o uprawnienia MON do podjęcia decyzji o zatopieniu statku lub obiektu pływającego użytego jako środek ataku o charakterze terrorystycznym w przypadku, gdy na jego pokładzie znajdują się pasażerowie oraz inne osoby, które nie zamierzają użyć tego statku lub obiektu pływającego jako środka ataku o charakterze terrorystycznym.
Zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy o ochronie żeglugi i portów morskich szef MON, na wniosek szefa MSWiA może podjąć decyzję o zastosowaniu przez Siły Zbrojne RP na polskich obszarach morskich niezbędnych środków, do zatopienia tego statku lub obiektu pływającego włącznie. Takie działanie będzie możliwe w przypadku ataku o charakterze terrorystycznym, gdy siły i środki Policji oraz Straży Granicznej są niewystarczające lub mogą okazać się niewystarczające.